مطالعات امکان سنجی

این گزارش ها در واقع سطحی ترین و ساده ترین شکل گزارشهای امکان سنجی می باشد که بنا به حساسیت های سرمایه گذاران و بانکها ممکن است به بخشهای جزئی تر بصورت مجزا مطرح شوند ولی ماهیت آنها از این سه مورد خارج نیست :

    1. معرفی طرح و مطالعات فنی
    2. مطالعات بازار
    3. بررسی های مالی و اقتصادی

 

مطالعه امکان سنجی نوعی روش تحقیق بویژه در علوم مهندسی و مدیریت صنعتی است که شامل موارد زیر است:

      1. فرایند کنترل و شناخت مسائل
      2. شناسایی اهداف،فرصت ها و تهدیدها
      3. شرح موقعیت ها
      4. شناسایی درآمدها
      5. شناسایی هزینه ها
      6. شناسایی سود
      7. تجزیه و تحلیل یک پروژه

 

یک طرح امکان سنجی از بخش های زیر تشکیل شده است:

    • بخش اول : آشنایی با طرح و شرکت
    • بخش دوم : بررسی اقتصادی (مطالعات بازار)
    • بخش سوم : مطالعات فنی و برآورد امکانات زیر بنایی طرح
    • بخش چهارم : برآورد سرمایه گذاری طرح
    • بخش پنجم : برآورد هزینه های تولید و ارزش فروش سالانه طرح
    • بخش ششم : پیش بینی مالی و نحوه تامین مالی طرح
    • بخش هفتم : تعیین شاخص های مالی و اقتصادی طرح

 

طرح كسب و كار سندی مكتوب است كه جزئیات كسب و كار پیشنهادی را مشخص می كند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت كنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و كلیه جوانب آن را ارزیابی كند.

طرح کسب و کار هم برای کار آفرین و هم برای حامی مالی کسب و کار به دلایل زیر لازم است:

  • مهم آن است كه مالك درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی كه برای آن نیاز دارد به دقت فكر كند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی كمك خواهد كرد.
  • معمولا کارآفرین برای راه اندازی کسب و کار خود سرمایه كافی در اختیار ندارد. حمایت كنندگان مالی-بانكها یا سرمایه گذاران ریسك پذیر-باید متقاعد شوند كه سرمایه گذاری در كسب و كار جدید، منطقی و درست است.

طرح کسب و کار برای کارآفرین و حامی مالی او این امکان را فراهم میکند که اگر ایده مناسبی برای سودآوری انتخاب نشده است، پیش از صرف هزینه و وقت بسیار از این وضعیت آگاه شوند.

اجزای یك طرح كسب و كار:

  1. اهداف كلی
  2. مشخصات مجری طرح و همكاران
  3. تعریف و توصیف کسب و کار
  4. تحلیل استراتژی بازار
  5. تحلیل مالی
  6. خلاصه

کسب و کار (Business)، یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات و یا هر دو به مشتری ایجاد شده است. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند.

کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند و یا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش کسب وکار نیست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدید پذیر است.

دوره های آموزشی کسب و کار

  • آموزش تدوین طرح کسب و کار
  • آموزش تدوین امکان سنجی
  • آموزش تحلیل و عارضه یابی کسب و کار

جهت مشاوره در خصوص برگزاری دوره های آموزشی، با ما تماس بگیرید:

با ما تماس بگیرید 09122005989
02188898192
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید