بررسی موانع توسعه صادرات، کالاهای غیرنفتی، به کشورعراق

Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook

تهیه و تدوین: موسی تیزمغز – کارشناس ارشد بازرگانی بین الملل

 

مقدمه:

نقش مهم صادرات در صحنه ی اقتصاد بین الملل(تجارت جهانی)
بهره مندی از مزایای بازارهای جهانی(پایدار سازی اقتصادی)
ایران دارای مرز مشترک با پانزده کشور(بازارششصد میلیونی)
پتانسیل ایران در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی( مزیتهای نسبی)
عراق بعنوان یکی از همسایگان اصلی(مرز مشترک زمینی و دریائی)
شناسائی موانع و محدودیتها توسعه تجارت بین دو کشور

بیان مساله(سوالهای موضوع تحقیق)

1 .ایا موانع و محدودیتهای جهت توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی ایران، به کشور عراق وجود دارد؟ بله
– این موانع چه مواردی را شامل می شود؟
– آیا می توانیم برای این موانع و محدودیتها، راه حل علمی پیدا کنیم یا اینکه این موانع را حداقل کنترل و به تدریج خنثی کنیم؟ بله
2 .ایا موانع و محدودیتهای جهت واردات و پخش کالاهای غیر نفتی ایرانی، به بازار عراق وجود دارد؟ بله
– این موانع چه مواردی را شامل می شود؟
– ایا می توانیم برای این موانع و محدودیتها، راه حل علمی پیدا کنیم یا اینکه این موانع را حداقل کنترل و به تدریج خنثی کنیم؟ بله

3.ایا این محدودیتها و موانع را می توانیم براساس اهمیتشان، اولویت بندی کنیم و به هر کدام وزن مشخصی بدهیم؟
– ایا می توانیم بوسیله پژوهش علمی، راه حلهای برای این مشکلات پیدا کنیم یا حداقل این گونه مشکلات را، پیش بینی و کنترل کنیم؟

تعاریف و اصطلاحات

 صادرات (Exportation ): عبارت است از ارتباط و کار کردن با بازارهای و حرفه های بازار در ان سوی مرزها.
 صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی، یعنی حرکت در ان سوی مرزها ملی که از نظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند، و لذا شیوه های برخورد ماهم باید متناسب با ان باشد.
واردات ( Importation): عمل وارد کردن یا فراهم کردن موجبات ورود کالایی به یک قلمرو گمرکی را واردات می گویند.
کالاهای نفتی:بخش عمده ای از اقتصاد کشورهای نفت خیز را شامل می شود (ایران 60 درصد کل صادرات،عربستان 75 درصد،قطر 85 درصد و عراق 95 درصد)کالاهای نفتی عبارتند از انواع نفت خام،انواع بنزینها، انواع گاز- نفت ها،انواع روان کننده هاصنعتی، انواع سوختهای مشتق شده از نفت خام و غیره…
کالای غیر نفتی:صادرات محصولات پتروشیمی، و سایر کالاها و خدمات می باشد،مهمترین کالاهای غیر نفتی ایران عبارتند از:میعانات گاز،پلی اتیلن،سنگ اهن و فراوردههای ان،متانول،محصولات کشاورزی و دامی،انواع گازهای نفتی،فرش و کف پوشها، اوره، سیمان،فلزات رنگی،خودرو و ماشین الات.

هدف از تحقیق و اهمیت آن

شکوفائی اقتصاد کشور(رشد اقتصادی)
اقتصاد قوی،یکی از مولفه های قدرت
تراز مثبت تجاری
ایجاد کار پایدار
نفوذ سیاسی،اقتصادی و فرهنگی
عراق بعنوان یکی از مهترین شرکای تجاری ایران
بهره مندی از فرصتهای بین المللی
گسترش سهم بازار
کشف بازارهای جدید
رقابت با شرکتهای دیگر
برند سازی
تسهیل در پیشبرد فروش

اطلاعات کلی در خصوص ایران

چشم انداز بیست ساله( 1404 )
برنامه های توسعه اقتصادی کشور(برنامه ششم)
اتحادیه های صادراتی
عضویت در سازمانهای جهانی
تراز تجای بین ایران و عراق(ده سال اخیر)
مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق( 1399 )
مهمترین اقلام وارداتی ایران از عراق(1399 )
صادرات خدمات فنی مهندسی ایران به کشور عراق
سازمانها و موسسات متولی صادرات در ایران
برگزاری اجلاس ها و کمیته های مشترک تخصصی
موافقتنامه ها و یادداشت های تفاهم تجاری و صنعتی
موافقتنامه و یادداشت تفاهم اقتصادی ومالی
موافقتنامه های حمل و نقل
همکاریهای اتاق بازرگانی
روابط بانکی
همکاریهای استاندارد
ایجاد شعبه/رایزنی بازرگانی

چشم انداز بیست ساله( 1384 -1404 شمسی) 2025 میلادی

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جایگاه اول اقتصادی،علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی انقلابی، الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل.
رشد سالیانه هشت درصد
نرخ تورم تک رقمی
نرخ بیکاری زیر ده در صد

 

قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران ( 1396 -1400 )
تولید ناخالص داخلی(متوسط رشد) هشت در صد
متوسط رشد سالانه 7.6 درصد
بهره وری کل عوامل تولید(متوسط رشد سالیانه) 8.2 درصد
متوسط رشد اشتغال کل برنامه 3.9 درصد
نرخ بیکاری سالیانه 10.2 درصد
رشد سرمایه گذاری سالانه 21.5 درصد
صادرات غیر نفتی کالا و خدمات(بدون میعانات گازی) 112.7 میلیارد دلار

میزان تحقق برنامه ششم توسعه تا پایان1399 

میزان نرخ رشد سالهای 1396 – 1398 به ترتیب: 3.7 ، 5.4 ،- 6.5 – درصد
رشد بهره وری در سالهای 1396 – 1398 به ترتیب: 2،منفی 6.1 ،منفی 6.9 در صد
میانگین نرخ بیکاری در سالهای 1396 – 1398 ، 11.6 در صد
افزایش ضریب جینی به 39 درصد
میزان تحقق برنامه تا پایان سال 1399 حدود 35 در صد(دیوان محاسبات کل کشور)

اتحادیه های صادراتی

جمعی از اشخاص حقیقی یا حقوقی،که پیرو علایق و خواسته های مشترک گرد هم امده و در چارچوب قانون برای امنیت اقتصادی و معنوی خود تلاش می نمایند.(اتحادیه)
مجموعه صادر کنندگان حقیقی یا حقوقی که اعضای ان در یگ گروه خاص کالای به صادرات اشتغال دارند.مثال:
.1 اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک
.2 اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش
.3 اتحادیه صادرات خدمات فنی و مهندسی
.4 اتحادیه محصولات معدنی

 

 

 

 

 

 

سازمانها و موسسات متولی صادرات به عراق در ایران

سازمان توسعه تجارت ایران
اتاق بازرگانی ایران
اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
مرکز شتاب دهی صادرات ایران
رایزن بازرگانی ایران در بغداد
وزارت صمت
بانک توسعه صادرات
صندوق ضمانت از صادرات
وزارت نیرو

 

برگزاری اجلاس ها و کمیته های مشترک تخصصی در سالهای اخیر

اجلاس کمسیمون عالی سیاسی (در سال 1393 در بغداد به ریاست معاون اول و نخست وزیر عراق)
اجلاس کمسیون مشترک (در دیماه 1399 در تهران به تولیت وزارت نیرو)
کمیته مشترک بازرگانی(در سال 1398 در بغداد)

 

موافقتنامه ها و یادداشت های تفاهم تجاری و صنعتی

موفقتنامه بازرگانی(یادداشت تفاهم در سال 1381 امضاء شد)
تفام نامه همکاری های تجاری(در سال 1393 در تهران امضاء شد)
یادداشت تفاهم همکاریهای صنعتی(در سال 1396 در تهران امضاء شد)
موافقتنامه تجارت ازاد(هنوز به نتیجه نرسیده)
موافقتنامه تجارت ترجیحی(هنوز به نتیجه نرسیده)
یادداشت تفاهم همکاری سازمان توسعه تجارت (هنوز به نتیجه نرسیده)

 

موافقتنامه ها و یادداشت تفاهم اقتصادی و مالی

اجتناب از اخذ مالیات مضاعف (در سال 1390 امضاء شد)
گمرکی(در سال 1393 امضاء شد)
تفام نامه ترتیبات بانکی(در سال 1393 امضاء شد)
تفاهم نامه صندوق ضمانت صادرات (در سال 1381 امضاء شد)
تفاهم نامه نمایشگاهی(در سال 1393 امضاء شد)
تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری (هنوز به نتیجه نرسیده)

 

موافقتنامه های حمل و نقل

هوایی(در سال 1391 به امضاء رسید)
دریایی(در سال 1391 امضاء شد)
زمینی و ترانزیتی(در سال 1393 به امضاء رسید)
ریلی(با اتصال خطوط اهن دو کشور اجرائی خواهد شد)

 

همکاریهای اتاق بازرگانی

اتاق مشترک بازرگانی(ریاست اقای آل اسحاق و دبیری اقای حسینی)
تاسیس مرکز تجاری/نمایشگاهی(توسط سازمان توسعه تجارت ایران)
شورای مشترک بازرگانی( هنوز به نتیجه نرسیده)
یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی دو کشور( هنوز به نتیجه نرسیده)

 

روابط بانکی

تاسیس شعب بانکهای ایرانی(بانکهای ملی، پارسیان و اقتصاد نوین در بغداد)
بانک مشترک(بانک توسعه تعاون الاقلیمی)
میزان خطوط اعتباری تخصیصی(سقف کلی اعتبار تخصیص یافته 415 میلیو یورو)
کارگزاری (بعد از اعمال تحریم ها قطع شده است)

 

همکاری های استاندارد

یادداشت تفاهم استاندارد(در سال 1393 به امضاء رسید)
موافقتنامه استاندارد (هنوز به نتیجه نرسیده است)

 

ایجاد شعب سازمانهای تجاری/دفتر رایزنی بازرگانی

شعبه سازمان تجارت ایران(هنوز به نتیجه نرسیده است)
دفتر رایزنی(استقرار رایزن در بغداد از سال 1390 )
استقرار رایزن در بصره در سال 1398
انتقال رایزن از بصره به بغداد در اسفند 1398 به بغداد(اقای ربیهاوی)

 

اطلاعات کلی در خصوص کشور عراق

مشخصات جغرافیائی،جمعیتی،قومی و مذهبی عراق
مرزهای رسمی گمرکی بین ایران و عراق
تقسیم بندی جغرافیای و جمعیتی کشور عراق از نظر محقق
نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدات در کشور عراق( SWOT )
عوامل اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی، تکنولوژیک،قانونی و زیست-محیطی( PESTEL )
مهمترین اقلام وارداتی عراق از جهان در سال 2019
شرکای اصلی کشور عراق
تراز تجاری عراق با جهان طی ده سال گذشته
کمبودهای ساختاری عراق
شرکت های بازرسی در عراق
شرکت های بیمه در عراق
بانکهای دولتی و خصوصی
روشهای پرداخت
بهترین روشهای بازاریابی و فروش

 

مشخصات جغرافیائی،جمعیتی،قومی و مذهبی در عراق

موقعیت و مساحت: جنوب غرب قاره اسیا(خاور میانه) و مساحت 437000 کیلو متر مربع
جمعیت: چهل میلیون
پایتخت: بغداد (جمعیت هشت میلیون نفر)
همسایگان: جنوب کویت و عربستان، غرب اردن و سوریه، شمال ترکیه و شرق ایران (مرز مشترک 1458 )
بزرگترین شهرها: بغداد، بصره، موصل و اربیل
تعداد استان: هجده استان+ 1
اقوام: عرب، کرد، ترکمن، اشوری و غیره…
مذاهب: شیعه، سنی، مسیحی،یهودی و ایزدی
ذخیره نفتی: 143 میلیارد بشکه
حکومت: پارلمانی

GDP :  دلار امریکا 6116
GDP براساس قدرت خرید PPP : دلار امریکا18000 

 

مرزهای رسمی گمرکی بین ایران و عراق

تمر چین پیرانشهر دراستان اذربایجان غربی در عراق بنام دیانا(حاج عمران)
باشماق مریوان در استان کردستان در عراق پنجوین
پرویز خان(قصر شیرین) در استان کرمنشاه در عراق کلار-زور
خسروی(قصرشیرین) در استان کرمنشاه در عراق منظریه خانقین
مهران در استان ایلام در عراق ظرباطیه(استان واسط عراق)
چذابه در استان خوزستان در عراق شیب استان میسان
شلمچه در استان خوزستان در عراق شلمچه استان بصره
اروند کنار در استان خوزستان در عراق بندر فام استان بصره

 

تقسیم بندی جغرافیای و جمعیتی کشور عراق (براساس نظر محقق)

منطقه کردستان عراق شامل استانهای:اربیل،سلیمانیه،دهوک و حلبچه
المنطق الغربیه شامل استانهای:انبار،تمیم،دیاله،صلاح الدین،نینوا
مرکز عراق شامل استانهای:بغداد،بابل،قادسیه،کربلا،نجف،واسط،مثنی
جنوب عراق شامل استانهای:بصره،ذی قار، میسان

 

 

شرکای اصلی عراق در صادرات و واردات

شرکای اصلی وارد کننده محصولات عراق در سال 2019 عبارتند از:

چین،هندوستان،کره جنوبی،امریکا،ایتالیا،یونان، سنگاپور، هلند،ترکیه و اسپانیا

شرکای اصلی صادر کننده کالا به کشور عراق در سال 2019 عبارتنداز:

چین،ترکیه،ایران،امارات متحده عربی،هندوستان،کره جنوبی،امریکا،المان،ژاپن،
عربستان سعودی

 

شرکت های بازرسی

شرکت Bureau Veritas (B.V)
شرکت SGS (اقلیم کردستان)
شرکت Baltic Control
شرکت Cotecna Inspectio

 

شرکت های بیمه

شرکت بیمه دولتی
شرکت بیمه عمومی العراقیه
شرکت بیمه دارالسلام
شرکت بیمه الامین
شرکت بیمه الحمراء
شرکت بیمه شط العرب
شرکت بیمه کوردستان
شرکت بیمه معلم ایران
شرکت بیمه سامان

 

بانکهای دولتی،خصوصی و خارجی درعراق

بانک های دولتی:مصرف الرافدین،الرشید،الصناعی،الزراعی التعاونی،العراقی للتجاره) TBI )
بانک های خصوصی:مصرف الورکاء،بغداد،التجاری العراقی،الستثمار العراقی،المتحد،بابل،سومر التجاری و غیره…
بانک های خارجی:الموسسه العربیه المصرفیه(بحرین)،المصرف الزراعی الترکی،بنک
بیبلوس البنانی،انترکونتینتال، بیروت و البلاد العربیه و غیره…

 

روشهای پرداخت در کشور عراق

پرداخت نقدی(دینار و دلار)
حواله های صرافی به تمام نقاط دنیا(حواله داخلی و خارجی)
پرداخت با کارت های اعتباری(بطاقه کی کارد و بطاقه الذکیه و کارتهای دیگر)
حواله بانکی
اعتبار اسنادی دیداری
ضمانت نامه های بانکی

 

بهترین روشهای بازاریابی و فروش در کشور عراق

بازاریابی غیر مستقیم( DAF ، DDU ، DDP )
اعطای نمایندگی فروش
بازرایابی مستقیم
شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی
بازرایابی دیجیتالی( Social media )
ایجاد شعبه یا ثبت شرکت در عراق (توزیع مویرگی)
ایجاد نمایشگاههای دائمی و انبار کالا
فروش اقساطی
فروش امانی
تمرکز در مناطق ازاد تجاری(خور الزبیر)

 

عوامل محدود کننده یا موانع توسعه صادارت،کالاهای غیر نفتی ایران به کشور عراق

دولتی و حکومتی
بخش خصوصی(موانع کسب و کار داخلی)

 

عوامل دولتی و حکومتی

1 .قوانین دست و پا گیری تجاری و سرمایه گذاری( قوانین و مقررات- محمد میرکاظمی، 1392 )
2 .حمایتها و تشویق های ناقص دولتی
3 .تامین مالی نا کارامد
4 .یارانه های غیر هدفمند
5 .عدم اماده سازی منابع انسانی برای صادرات مدیریت صادراتی(مجتبی رستمی، 1399 )
6 .اطلاع رسانی ناقص و نبودن حمایتهای کنسولی مناسب (دیپلماسی اقتصادی)
7 .کمبود زیرساختهای مناسب صادراتی
8 .سیاستهای خلق الساعه حکومتی
9 .عدم حمایت از کار فرما
10 .بورکراسی اداری و فساد ناشی از ان
11 .تورم افسار گسیخه
12 .عدم حمایت از سرمایه گذاری خارجی
13 .نبود تفکر استراتژیک نسبت به صادرات
14 .عدم توجه به بخشهای کلیدی مزیت دار اقتصاد ایران (محمد نهاوندیان، 1399 )
15 .سیستم ناکارامد بانکی، مالیاتی،بیمه ای
16 .نوسانات و تغیرات مداوم نرخ بهره و نرخ ارز (ساناز مفردی، محمد شیخ زاده،1395 )

 

بخش خصوصی(موانع کسب و کار داخلی)

1 .نداشتن نقدینگی و وثایق لازم
2 .محدودیتهای تخصصی منابع انسانی در زمینه صادرات
3 .تولید سنتی
4 .عدم تفکر استراتژیک و برنامه ریزی بلند مدت در شرکتهای صادراتی
5 .عدم صرفه جویی در مقیاس
6 .عدم توجه به برند سازی
7 .زنجیره تامین ناکارامد
8 .سیستم نا کارامد بیمه ای
9 .عدم شکل گیری تشکلهای حرفه ای صادراتی
10 .ضعف در CRM
11 .بی توجهی به تجارت الکترونیکی
12 .هزینه گران تامین مالی از بازار
13 .عدم حضور رقبای خارجی
14 .عدم توجه به امیخته بازاریابی
15 .عدم توجه به تنوع و پیچیدگی کالاهای صادراتی
16 .عدم توجه به بازار گرایی و تجربه های بین المللی (محمد خاریابی،1398)

 

عوامل محدود کننده یا موانع واردات، کالاهای غیر نفتی ایران به کشور عراق

دولتی- حکومتی و فرا قانونی
بخش خصوصی (موانع کسب و کار)

 

موانع دولتی-حکومتی و فرا قانونی

علاوه بر مشکلاتی که در بخش موانع دولتی و حکومتی ایران ذکر گردید،این عوامل
هم اضافه می گردد:
مشکلات امنیتی
ناهماهنگیهای سیاسی (کشمکش بین احزاب سیاسی)
اسیب ها و ویرانیهای جنگ های گذشته
انشقاقات مذهبی و فرهنگی
اقتصاد وابسته به دولت
درامد متکی به فروش نفت خام (عدم تنوع در درامدهای دولتی)
سیستم نا کارامد اداری
فساد گسترده سیاسی-اقتصادی دولت
نبود برنامه های جامع و اشتراتژیک

 

موانع بخش خصوصی (موانع کسب و کار داخلی)

زنجیره تامین ناکارامد(حمل و نقل،انبارداری و توزیع کالا)
عدم تسلط به زبانهای بین الملل(زبان انگلیسی)
سیستم تجارت سنتی و افراد غیر حرفه ای در زمینه تجارت بین الملل
سیستم اطلاعات ناکارامد
مشکلات تفاوتهای بین فرهنگی و مذهبی در کشور عراق
قوم گرائی و عدم پذیرش خارجی ها (عرب و عجم و غیره..)
شرکاء استراتژیک محدود
بدهی کلان دولت به بخش خصوصی
تشکلهای ناکارامد بخش خصوصی

 

موانع و محدودیتهای بین المللی توسعه تجارت بین ایران و عراق

1 .تحریم های بین المللی و امریکا
2 .نوسانات قیمت جهانی نفت
3 .تهدید و رقابت کشورهای همسایه (ترکیه، عربستان )
4 .تهدید و رقابت کشورهای صادر کننده بزرگ دنیا(چین، هند، امریکا)
5 .تقابل ایران و امریکا در عراق
6 .تقابل ایران و عربستان
7 .سیاستهای کشورهای خیلیج فارس و تاثیر ان بر کشور عراق
8 .تاثیرات جنگ سوریه بر عراق
9 .نوسانات قیمت نهاده های تولید
10 .عدم دسترسی به سیستم مالی بین المللی
11 .ریسک بالا(ریسک 7)

 

محدودیتهای تحقیق

تحقیقات بسیار کمی در این خصوص انجام شده است(در حد چند پایان نامه و بصورت سطحی)
پراکندگی جغرافیایی برای جمع اوری اطلاعات
عدم هماهنگی مراکز اطلاعاتی و بعضا مغایرت اطلاعات منتشر شده
اکثر صادر کنندگان در ایران و واردکنندگان درعراق مایل نیستند در این خصوص اطلاعات بدهند (اسرار حرفه ای)
گرفتن اطلاعات از مرکز امار گمرک ،سازمان توسعه تجارت،اتاق بازرگانی و غیره… بسیار زمانبر بوده و بعضا بصورت تفصیلی نمی باشد(بعضی از سازمانها، اطلاعات را محرمانه تلاقی می کنند)
بدلیل محدودیتهای کرونای در کشورهای ایران و عراق، به سرانجام رساندن این تحقیق با مشکالت عدیده ای مواجه گردید.
هزینه های کلان این نوع تحقیقات.
بعضی از ارگانهای دولتی دارای اطلاعات مدون و مستندی نمی باشند.

 

نتیجه گیری:

1 .توجه به دیپلماسی سیاسی- اقتصادی(وزارت خارجه، صمت، اتاق بازرگانی و غیره..)
2 .لحاظ کلیه عناصر بازاریابی 4P (بازارگرائی)
3 .تاکید بر کالاهای که ارزش افزوده بیشتری دارند.
4 .شناسائی کاالهای که مزیت مطلق و نسبی دارند.
5 .توجه به سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در کشور عراق.
6 .توسعه زیرساختهای صادراتی جزو اولویتها باید باشد.
7 .تمرکز براموزش مدیران صادراتی و اهمیت به انها.
8 .تنوع و پیچدگی محصوالت صادراتی باید مد نظر قرار گیرد.
9 .پرداخت یارانه های صادراتی، هدفمند به صادرکنندگان واقعی و بخشودگیهای واقعی.
10 .توسعه مراکز مشاوره در امر تولید و بازاریابی صادراتی.
11 .توجه به برندسازی و دیجیتال مارکتینگ.
12 .اخذ گواهینامه های معتبر بین الملل برای شرکت های صادراتی.
13 .تحقیقات جامع و مستمر در خصوص صادرات کالاهای غیر نفتی ایران و اعطای کمک هزینه های تحقیقاتی توسط دولت و بخش خصوصی.
14 .تقویت اتحادیه های صادراتی
15 .تسهیل در امر واردات در راستای صادرات
16 .فرهنگ سازی در امر صادرات
17 .عضویت و شرکت فعال در سازمانی های جهانی
18 .اتصال راههای زمینی و ریلی

 

راه کارها و پیشنهادات:

1 .ایجاد کار گروه صادرات کالاهای غیر نفتی به کشور عراق، توسط بخش خصوصی و نمایندگان دولتی.
2 .ایجاد هسته های علمی در دانشگاه در این زمینه (انجام کارهای تحقیقات جمعی دانشگاهی در این خصوص که بصورت بین رشته ای باشد)
3 .تدوین استراتژی بلند مدت و اجرا ان توسط مجامع خصوص و کنترل و اصلاح این نوع برنامه ها.
4 .تمرکز بر برندهای ملی و توسعه انها در کشور عراق، و اعطای کمک هزینه های بلاعوض به شرکتهای خوش نام در کشور عراق.
5 .ایجاد نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در شهرهای مهم عراق (با الویت بغداد،بصره و اربیل) و اعطای غرفه و انبار به شرکتهای صادراتی با هزینه های مناسب.
6 .تاکید برمقوله اقتصادی بجای مقوله های امنیتی
7 .تاسیس بانکهای مشترک
8 .تاسیس و راه اندازی شرکتهای بیمه مشترک
9 .ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک
10 .اعطای وامهایی جهت توسعه زیرساختهای حمل و نقل در کشور عراق(راههای که به مرز ایران ختم شود)

 

منابع و مواخذ:

کتاب مدیریت استراتژیک بازاریابی، نویسنده الکساندر چرنوو، مترجم کامبیز حیدر زاده، نیما شجاعی
کتاب راهنمای کاربردی تدوین برنامه بازاریابی، نویسنده الکساندر چرنوو، مترجم کامبیز حیدر زاده،نیما شجاعی
کتاب تجارت بین الملل نویسنده دبلیو چارلز ساویر مترجم میثم موسائی
کتاب تئوری و سائل تجارت بین الملل نویسنده ابوالفضل شاه ابادی
کتاب روش تحقیق نویسنده دکتر خاکی
ارائه راهبرد تعاملات تجاری ایران و عراق بر مبنای تحلیل اهمیت- عملکرد( حسین کیایی، 1399 )
بررسی چالشهای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشور عراق (سپیده معنوی، 1392 )
ارزیابی و برآورد ظرفیتهای صادرات کاالیی ایران به کشور عراق(رحیمی، 1398 )
کتاب زنجیره تامین و لجستیک بین الملل، نویسنده مهدی اسلام پناه
کتاب سایه روشن های بازار عراق، نویسنده مهدی نجات نیا
سازمان توسعه تجارت ایران
اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
سلیت جهانی سازمان بین الملل تجارت(ITC )
روزنامه ها م مجلات مختلف عراق
سایتهای وزارت خانه های تجارت،نفت،کهرباء،صنایع و غیره… در عراق

تهیه و تدوین: موسی تیزمغز – کارشناسی ارشد بازرگانی بین الملل

 

“هرگونه بهره برداری و نشر مطالب فوق تنها با ذکر نام محقق و منبع بلامانع است”

——————————————————————————————————————————–

بازرگانی کوشان:

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص صادرات کالا و خدمات به بازارهای عراق از طریق تکمیل فرم درخواست مشاوره ( پایین صفحه اول سایت) اقدام نموده تا کارشناسان کوشان در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

“کوشان، کوششی در تعالی سازمان”

Authors

Entrepreneur
Entrepreneur
مشاور مدیریت، کسب و کار، تولید و کیفیت